Momentan ist das z.B. bei der gerade veröffentlichten DVD-Box von "Roswell" der Fall.
Bei diesem spezielen Fall ist es jetzt nicht so, dass dies heimlich und ohne Wissen des Zuschauers geschah. Es wird soweit ich weiß auf der DVD-Box darauf hingewiesen und die Situation (zu teure Lizenzen) erklärt.
Wie gesagt, ansonsten ist mir das auch noch nicht aufgefallen, aber vielleicht liegt es daran, dass die Musik, anders als z.B. bei Farscape oder X-Files, nicht ausschließlich instrumental und "angefertigt" ist, sondern aus fertigen Stücken (von Interpreten wie Sarah McLachlan, Sense Field, Ivy etc.) zusammengestellt wird. An diesen Stücken haben sie natürlich keine Rechte, sind also abhängig vom Lizenzpreis.
Ich hab eben den Text gefunden, den man auf der DVD-Box finden kann:
Here's the text of the message/insert from Jason Katims:
"To the Fans of Roswell,
As you watch these episodes you will notice that many of the original songs have been replaced with alternative choices.
If you're like me, your first reaction might be outrage. I often fight the assumption that change is good. But, in this case, I was faced with a difficult decision, which was that for budgeting reasons we either had to replace a lot of songs (the license fees are very expensive) or not release the DVD.
Spurred on by the belief that the fans of the show would choose to have the DVD released, I set out to make the best possible version of the DVD with the resources we had.
As often happens in creative pursuits, what started out as a roadblock turned into an opportunity.
After all, one of the seminal notions behind the music in Roswell was to seek out new music, music about to break. In the spirit of that, I assembled the original Roswell sound team, including Post Producer Tracey D'Arcy, Music Supervisors Kevin Edelman and Alex Patsavas and Music Editors Marty Wereski and Scott Pettigrew.
What we discovered was a lot of great, exciting, new music and many, many nice surprises. We found that many of the new songs work as well, if not better, than the originals and, at least for me, introduced me to a whole new crop of musicians on the verge of breaking. Of course, there is a whole lot we didn't replace - All of Joseph Williams' original score remains intact as well as certain songs we felt couldn't be replaced under any circumstances. Dido still sings the main theme (which is still reprised in the final episode), Sarah McLachlan still plays when Max heals Liz, and Dave Matthews still serenades us out of the pilot episode.
And now, with very few exceptions, I am more excited to watch these versions of the episodes than the originals. So I suppose that I have to grudgingly admit that, in fact, change is good. At least it can be. I hope you agree.
Jason Katims
Executive Producer
Roswell"
Es stimmt schon, dass es auch positive Veränderungen geben kann und es ist in gewissen Fällen auch einfach notwendig ist, aber ich kann mich bisher noch nicht so ganz damit anfreunden.
Angeblich wurden bei der Serie "Felicity" auch Lieder verändert, hier aber ohne den Zuschauer darauf hinzuweisen!!
Die "Special Edition" DVD von "Robin Hood-König der Diebe" soll angeblich auch völlig neu synchronisiert worden sein und auch hier merkt man das erst nach dem Kauf.
Grundsätzlich bin ich also dagegen, aber wenn es eben sein muss...![]()
Als Lesezeichen weiterleiten